انتشار زوایای کمتر دیده شده از مسجد الاقصی در فیلم خبرنگار بی بی سی
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۹۱۷۳۵
دریافت 4 MB
یکی از خبرنگاران بی بی سی در صفحه شخصی خود فیلمهایی از محوطه مسجد الاقصی منتشر کرده است.
به گزارش قدس آنلاین؛ یکی از خبرنگاران بی بی سی که به قدس اشغالی رفته تصاویری از مسجد الاقصی و مسجد قبه الصخره و دیوار ندبه در صفحه شخصی خود منتشر کرده است.
گفتنی است؛ دستگاه امنیتی لبنان این خبرنگار را به اتهام تلاش برای عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی از کشور اخراج و ممنوع الورود کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در نتیجه پاسخ به این سوال که آیا مسجد الاقصی در جای معبد سلیمان بنا شده و یا خیر بسیار حائز اهمیت است.
در پاسخ و بررسی مستند و مستدل به این سوال باید گفت منظور از مسجد و معبد، یکی است و آن محل عبادت است، مسجد الأقصی نیز محل عبادت بوده، بدیهی است که فتوحات اسلامی در زمان خلیفه دوم صورت گرفته و بیت المقدس نیز در این فتوحات تصرف شده است ، اگر بخواهیم بگوییم که اولین مسجد بعد از فتوحات ساخته شده ، یا این که توسط خلیفه دوم ساخته شده است، این با آیات قرآن کریم منافات دارد؛ چون در قرآن کریم، آمده است: «سبحان الذی أسری بعبده لیلاً من المسجد الحرام إلی المسجد الأقصی» (1)
پس قبل از تصرف بیت المقدس توسط مسلمین این مکان به عنوان مسجد یا محل مقدس از طرف مسلمانان شناخته میشده و قرآن نیز به آن صحه گذاشته است و روشن است که کسی در آن زمان به آنجا نرفته و مسجدی نساخته است.
پس مسجد همان معبد است که نه حضرت سلیمان (علیه السلام)؛ بلکه انبیاء قبلی هم آن را مقدس میدانستهاند. حضرت سلیمان (علیه السلام) که بنا به گفته قرآن کریم، پیامبر خدا بودند، مسجدی که توسط پیامبران پیشین ساخته شده بود (مسجد الأقصی) را بازسازی کردند.
اساس بیت المقدس را سام بن نوح (علیه السلام) پیریزی کرد سپس داود (علیه السلام) و سلیمان (علیه السلام) آن را بناء و تکمیل کردند. (2)
داود (علیه السلام) به کمک مهندسین و معماران و چوبهای جنگلی و ابزاری که از منطقه شمال یعنی لبنان و سوریه امروزی آورده بودند ساختمان معبد بزرگ را در بیت المقدس آغاز کردند و بر حسب وصیت داود (علیه السلام) فرزندش سلیمان (علیه السلام) ساختمان معبد را به پایان رسانید که به همین جهت به هیکل سلیمان معروف است. (3)
در جستجوی بیشتری میبینیم که زمان ساخت این بناء را بر طبق روایتی از صحیح بخاری 40 سال بعد از مسجد الحرام میداند (4) و بنا بر روایت ابن عباس مبنی بر این که مسجد الحرام در زمان حضرت آدم (علیه السلام) بنا شده و ایشان به نماز و طواف در آن جایگاه پرداختند. (5)
تاکید میشود این مکان تعلق به یهودیان ندارد؛ چون مکان مقدس از آن خداست و در هر زمانی به دین کامل خداوند تعلق دارد. در زمان حضرت موسی و حضرت سلیمان (علیهما السلام) به آنها تعلق داشته است؛ ولی بعد از بعثت حضرت عیسی (علیه السلام) متعلق به دین جدید میشود و همین طور در زمان بعثت پیامبر اسلام(ص) متعلق به آخرین دین خدا میشود.
پس چیزی نبوده که متعلق به یهودیان باشد و از آنها به نسلهای بعدی ارث برسد و مسلمانان آن را غصب کرده باشند، البته بعد از فتح بیت المقدس در آنجا مسجدی بنا شد؛ ولی این، به آن معنا نبوده که ابتدا معبد بوده بعد مسجد شده است؛ چون قبل از ساختن مسجد، در قرآن اشاره به مسجد بودن آن شده است، البته بعضی میگویند این احتمال تقویت شده که محل هیکل بر محل فعلی بنای مسجد منطبق نیست و در فضای باز جنوب شرقی آن قرار دارد، البته مسجد الأقصی با مسجد قبه الصخره که طلایی رنگ است، فرق دارد.
به هر حال این مکان ارث نیست که بگوییم چون اول حضرت سلیمان (علیه السلام) ساخته پس الان متعلق به یهودیان است چون قبل از سلیمان (علیه السلام) نیز در این مکان محل عبادت بوده و بعد از آن هم خواهد بود و محل عبادت دین کامل هر زمان است
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: مسجدالقصی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۹۱۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خصم با ظالم و دستگیری از مظلوم شاخص رفتاری علی(ع) بود/ خدمت رسانی به فرد حادثه دیده سیره ائمه است
به گزارش خبرآنلاین از پایگاه اطلاعرسانی حوزه نمایندگی ولیفقیه حجت الاسلام والمسلمین معزی سخنان خود را با قدردانی از تلاشهای صورتگرفته در این دوره از مجمع عمومی آغاز و ابراز امیدواری کرد که در نتیجه این فعالیتها، خدمترسانی به مردم افزایش و ارتقاء یابد.
وی در جوار حرم ملکوتی امیرالمؤمنین علیه السلام در شهر نجف اشرف به بازخوانی بخشهایی از خطبههای نهجالبلاغه پرداخت. عفت و پاکدامنی، تقوا، سادهزیستی، عدالتطلبی، رفتار صادقانه، خصم با ظالم و دستگیری از مظلوم از جمله شاخص رفتاری امام علی علیهالسلام بود که نماینده رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کرد.
حجت الاسلاموالمسلمین معزی به بخشهایی از ادعیههای زیارتی نیز اشاره کرد.
نماینده رهبر معظم انقلاب در این بخش از سخنان خود حمایت مردم ایران اسلامی از مردم مظلوم غزه را برآمده از سیره رفتاری امیرالمومنین علیه السلام توصیف کرد.
عدالتخواهی یکی از شاخصهای دیگر سیره رفتاری امیرالمومنین علیه السلام است که نماینده رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کرد.
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در ادامه با اشاره به فرمایش امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر که می فرمایند: "مالک مردم دو دسته اند یا برادر دینی تو هستند و یا در خلقت همانند تو" افزود : نظام اسلامی باید مطبق با معارفی دینی و سیره رفتاری معصومین علیهم السلام گام بردارد.
حجت الاسلاموالمسلمین معزی هدایت در مسیر امام علی علیهالسلام را یک دعای خیر خواند و تصریح کرد: باید در عمل با تاسی از امیرالمومنین علیه السلام در مسیر سعادت و کمال گام برداریم تا مبادا میل و هوسهای دنیوی ما را از این مسیر خارج سازند.
نماینده ولی فقیه در جمعیت بر اهمیت تاسی از امیرالمومنین علیه السلام در جمعیت هلالاحمر تاکید کرد. به گفته وی شاخصهای رفتاری حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام همچون حمایت از مظلوم، احسان به دیگری باید به عنوان شعار اصلی فعالیتها در هلال احمر قرار گیرد.
وی جمعیت هلالاحمر را جمعیت خدمترسانی مظلومان و مستضعفان توصیف کرد و افزود: فرد حادثهدیده در حقیقت انسان مکرمی است، که در زمانی کوتاه ممکن است بر اثر حوادث و سوانح طبیعی و غیرطبیعی لطمات جانی و مالی دیده باشد.
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر خدمترسانی به این حادثه دیده را برگرفته از روحیه معارف دینی و آموزههای منطبق با سیره ی ائمه اطهار علیهم السلام دانست.
حجت الاسلاموالمسلمین معزی در این بخش با گرامیداشت و یاد و خاطره آیتالله غیوری در جمعیت هلالاحمر به حکم امامخمینی(ره) به ایشان نیز اشاره کرد که بر رسیدگی به مستضعفان تاکید شده است.
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر خدمترسانی در حوادث همچون زلزله، سیل، طوفان و حوادث جادهای را از مصادیق خدمت به همنوع برشمرد که این نهاد عامالمنفعه در عرصه بینالمللی و داخلی نسبت به انجام آن اهتمام میورزد.
حجت الاسلام معزی اما با طرح این پرسش که آیا تنها زلزله به جامعه لطمات و خسارت وارد میسازد، افزود: ناهنجاریهای فرهنگی_اجتماعی نیز به مثابه زلزله روح و جان جوانان را نشانه گرفته است و باید در برابر این ناهنجاری نیز اقدامات لازم صورت پذیرد.
به گفته وی دشمنان با ابزارهای متعدد تبلیغانی سعی دارند ایمان و امید را در جوانان ایران اسلامی کاهش دهند لذا ضرورت دارد در با ارتقا فرهنگ دینی و معرفتی در کشور این توطئهها را خنثی ساخت.
وی در ادامه جامعه اسلامی را جامعه خدمتگزار، شکیبا، احسانگر و عادل برشمرد و تصریح کرد: در جامعه اسلامی با مردم باید با عدالت رفتار کرد. عدالت از نگاه امیرالمومنین علیه السلام یعنی هر چیز در وضع خودش قرار داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلیمن معزی همچنین با اشاره به روایات و احادیث، خدمت به خلق را خدمت به خدا بر شمرد و بر احسان و مهرورزی بر دیگری تاکید کرد.
وی در پایان از رئیس جمعیت هلال احمر، دبیرکل و یکایک اعضای مجمع عمومی قدردانی کرد و این خدمت را که در مسیر رضای خداوند است، بسیار ارزشمند دانست.
۲۳۳۲۳۳
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902700